Kemudahan Yang Ada Di Bukit Bunga Kelantan

Artikel sebelum ini yang aku tulis tentang apa yang menarik di Bukit Bunga Kelantan mendapat sambutan yang menggalakkan dari pembaca blog luqman zakaria. Jadi, untuk kali ini aku nak kongsikan dengan korang tentang kemudahan yang ada di Bukit Bunga Kelantan.


Kemudahan yang aku maksudkan adalah seperti tempat rehat dan rawat, stesen minyak dan lain lain supaya dapat memudahkan korang yang datang berkunjung ke Bukit Bunga Kelantan mencari tempat seperti ini dengan lebih cepat.

Kemudahan di Bukit Bunga Kelantan

Senarai Kemudahan Yang Ada Di Bukit Bunga Kelantan

1. Stesen Minyak Di Bukit Bunga Kelantan 

Terdapat dua stesen minyak yang berdekatan kalau korang nak singgah untuk isi minyak di Bukit Bunga iaitu Petronas dan juga Caltex. Stesen minyak Petronas berada berdekatan dengan R&R Bukit Bunga dan tempat membeli belah dimana ianya agak sesak sewaktu musim cuti. 

Stesen Minyak Petronas Bukit Bunga

Stesen minyak Caltex pula berada sikit jauh dari Petronas. Kalau korang google stesen minyak caltex akan muncul stesen minyak Caltex Bukit Bunga tetapi penduduk setempat memanggilnya stesen minyak Caltex kampung chedok. 

Stesen Minyak Caltex Bukit Bunga

2. Rehat Dan Rawat Bukit Bunga (R&R Bukit Bunga)

Aku tak pasti bila R&R Bukit Bunga mula beroperasi tetapi Alhamdulillah sekarang walaupun masih ada beberapa kedai yang kosong tetapi ada peniaga yang sudah memulakan perniagaan disana untuk memberi kemudahan kepada pengunjung yang datang contohnya kedai makan. Kemudahan lain seperti tandas, tempat parking dan surau juga disediakan.

Rehat dan Rawat Bukit Bunga Kelantan

Rehat dan Rawat Bukit Bunga Kelantan

Rehat dan Rawat Bukit Bunga Kelantan

3. Bank Yang Ada Di Bukit Bunga Kelantan

Satu satunya bank yang ada di Bukit Bunga adalah Affin Bank Berhad. Untuk pengetahuan korang pada hari Ahad hingga Rabu Affin Bank Berhad beroperasi bermula jam 9:15 pagi hingga 4:30 Petang manakala pada hari khamis pula bermula jam 9:15 pagi hingga 4:15 petang dan tutup pada hari jumaat dan sabtu.

Affin Bank Berhad

4. ATM di Bukit Bunga Kelantan 

Sebelum ini penduduk setempat hanya boleh menggunakan ATM yang disediakan oleh Affin Bank Berhad yang terletak di Dataran Bandar Baru Bukit Bunga sahaja tetapi sekarang terdapat satu lagi ATM Bank Islam Malaysia Berhad baru yang ditempatkan di Plaza IMT-GT untuk memudahkan mereka yang ingin mengeluarkan wang di Bukit Bunga.

ATM Affin Bank Berhad Bukit Bunga Kelantan

ATM Affin Bank Berhad Bukit Bunga

ATM Bank Islam Malaysia Berhad Bukit Bunga Kelantan

Plaza IMGT-GT Bukit Bunga

ATM Bank Islam Berhad Bukit Bunga


5. 7 Eleven Bukit Bunga Kelantan 

7 Eleven Bukit Bunga Kelantan terletak di Dataran Bandar bandar Baru Bukit Bunga bersebelahan dengan Affin Bank Berhad. 7 Eleven Bukit Bunga Kelantan tidak beroperasi selama 24 Jam (buat masa ini). Ianya dibuka bermula Jam 6:00 pagi hingga 12:00 Malam sahaja. 

7 Eleven Bukit Bunga kelantan

6. Pusat Ekonomi Digital Keluarga Malaysia (PEDi) Bukit Bunga Kelantan 

Pusat Ekonomi Digital Keluarga Malaysia atau nama pendeknya PEDi adalah merupakan pusat sehenti yang diwujudkan untuk memberi kemudahan kepada penduduk setempat dari pelbagai segi termasuklah menyediakan capaian internet kepada penduduk dikawasan yang kurang mendapat liputan jalur lebar. Kemudahan seperti fotokopi, printing dan lain lain juga disediakan. 

Pusat Ekonami Digital Malaysia PEDi Bukit Bunga Kelantan

PEDi Bukit Bunga juga berada di Dataran Bandar Baru Bukit Bunga berdekatan dengan 7 Eleven dan Affin Bank Berhad. PEDi Bukit Bunga beroperasi setiap hari bermula jam 9:00 pagi hingga 6:00 petang kecuali cuti umum. 

7. Farmasi di Bukit Bunga Kelantan

Sekiranya korang sedang mencari farmasi jangan risau kerana terdapat 2 farmasi yang boleh dikunjungi di Bukit Bunga iaitu Farmasi De Juma dan juga Farmasi Timur. 

Farmasi De Juma Bukit Bunga

Waktu Operasi Farmasi De Juma : 
Dibuka setiap hari bermula jam 10:00 Pagi hingga 10:00 Malam.

Farmasi De Juma Bukit Bunga

Farmasi Timur Bukit Bunga 

Waktu Operasi  Farmasi Timur : 
Dibuka setiap hari bermula jam 9:00 Pagi hingga 10:00 Malam

Farmasi Timur Bukit Bunga

8. Dobi Layan Diri di Bukit Bunga Kelantan 

Terdapat dua dobi layan diri di Bukit Bunga yang boleh digunakan oleh korang iaitu Dobi Sayang Bukit Bunga yang berada bersebelahan dengan QAS Hotel dan satu lagi Kedai Laundry Layan Diri yang terletak bersebelahan dengan Farmasi Timur Bukit Bunga. 

Dobi Sayang Bukit Bunga Kelantan

Kedai Laundry Layan Diri Bukit Bunga Kelantan

Berikut adalah antara kemudahan yang ada di Bukit Bunga Kelantan. Aku harap dengan perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada pembaca blog luqman zakaria dan memudahkan mereka yang berkunjung ke Bukit Bunga mendapatkan maklumat tentang kemudahan yang ada disini. Sebarang penambahan akan dibuat dari semasa ke semasa. 
Terbaru Lebih lama